Αλφάβητο - Συνεργατικές δραστηριότητες

Συνεργατικές δραστηριότητες 

     Η αναγνώριση των ήχων των γραμμάτων, αποτελεί ένα σχέδιο εργασίας που διατρέχει ολόκληρο το σχολικό έτος, αφενός λόγω του χρόνου που απαιτείται για την αφομοίωση του διδακτικού αντικειμένου και αφετέρου, λόγω του μεγέθους του περιεχομένου. 

Κάθε γράμμα - ήχος αποτελεί ξεχωριστή ενότητα και κάθε ενότητα  τμηματίζεται σε περισσότερες από μία υποενότητες. Στην παρούσα ανάρτηση προτείνω κάποιες συνεργατικές δραστηριότητες που θα ενισχύσουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και έκφρασης, παράλληλα με την ενίσχυση της ακουστικής δεξιότητας και αναγνώρισης των ήχων των γραμμάτων από τους μαθητές-τριες.

1η Συνεργατική δραστηριότητα 

Στην παρεούλα και μετά την επίδειξη του βίντεο με τον ήχο του γράμματος που μας ενδιαφέρει, καλούνται οι μαθητές να σκεφτούν λέξεις που αρχίζουν με τον συγκεκριμένο ήχο. Η εκπαιδευτικός σημειώνει σε χαρτί Α3 τις λέξεις που θα ακουστούν από όλα τα παιδιά. Η δραστηριότητα αυτή θα οδηγήσει σε ένα μεγάλο ταμπλό, όπως στην εικόνα. Σταδιακά στο σχολικό έτος προστίθονται νέες λέξεις που μεταφέρουν τα παιδιά είτε από το σπίτι, είτε  από άλλες δραστηριότητες του Νηπιαγωγείου. Καθώς οι μαθητές εξοικειώνονται με τη δραστηριότητα και αναπτύσσουν τις ακουστικές τους δεξιότητες, θα αρχίσουν να κάνουν αλληλοσυνδέσεις μεταξύ ήχων και γραμμάτων. 


2η Συνεργατική δραστηριότητα 

Δημιουργούμε δύο ομάδες μαθητών. Καλούμε την 1η ομάδα να βρει πέντε λέξεις που να ξεκινούν με έναν ήχο από ένα γράμμα του αλφάβητου. Η 2η ομάδα καλείται να βρει άλλες πέντε λέξεις που ο ήχος να ακούγεται στο τέλος. Έτσι εάν επιλέξουμε να διδάξουμε τον ήχο Α, λέξεις της 1ης ομάδας μπορεί να είναι ΑΛΟΓΟ, ΑΕΡΑΣ, ΑΓΕΛΑΔΑ, ΑΛΙΚΗ, ΑΝΟΙΞΗ, ενώ της 2ης ομάδας μπορεί να είναι  ΓΑΤΑ, ΓΑΛΑ, ΚΑΜΗΛΑ, ΑΓΕΛΑΔΑ, ΜΕΛΙΣΣΑ, ΑΡΚΟΥΔΑ. Οι λέξεις αποτυπώνονται σε χαρτί Α3 ή χρησιμοποιούμε ψηφιακά μέσα. Κατά την αποτύπωσή τους από την εκπαιδευτικό, οι μαθητές κυκλώνουν το αντίστοιχο γράμμα, ώστε οπτικά να αναγνωρίζουν τη θέση του γράμματος - ήχου, στη συγκεκριμένη λέξη. Σε ψηφιακό αρχείο οι μαθητές πληκτρολογούν μόνο τις λέξεις που αρχίζουν και τελειώνουν με τον ίδιο ήχο. Στο παράδειγμά μας οι λέξεις αυτές είναι ΑΓΕΛΑΔΑ, ΑΡΚΟΥΔΑ. 

3η Συνεργατική δραστηριότητα

Οι μαθητές επιλέγουν τρεις λέξεις από κάθε γράμμα, με σκοπό να δημιουργηθεί  το λεξικό των ήχων των γραμμάτων της τάξης.  Δημιουργούμε ομάδες 4-5 ατόμων. Τα μέλη κάθε ομάδας αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν μία ζωγραφιά στην οποία θα περιλαμβάνεται το αντίστοιχο γράμμα, να γράψουν το όνομα του γράμματος και να γράψουν τις λέξεις που επέλεξαν και περιλαμβάνουν το γράμμα - ήχο. Τέλος ηχογραφούνται οι φωνές τους καθώς εκφέρουν τις λέξεις που αρχίζουν από τον ήχο -γράμμα με το οποίο εργάστηκαν, αλλά και το όνομα του αντίστοιχου γράμματος.

4η Συνεργατική δραστηριότητα

Δημιουργία βίντεο με όλα τα γράμματα,  τους ήχους τους, τρεις λέξεις από κάθε ήχο και αντίστοιχες ζωγραφιές. Το βίντεο περιλαμβάνει οπτικά και ηχητικά artifacts των μαθητών-τριών και αποτελεί το αλφάβητο της τάξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου